Kanopolo bij DKV

Bij DKV spelen ongeveer 30 mensen actief kanopolo tot op hoog (internationaal) niveau. DKV heeft teams die spelen op het niveau van Hoofdklasse, tweede/derde klasse en een jeugdteam.

Beginnen met kanopolo ziet er zo uit. Een kanopolowedstrijd is best spannend, ook ons internationaal toernooi

Training

Getraind wordt er, zolang het weer het toe laat, in de Cebecohaven naast ons verenigingsgebouw. In de training wordt tijd besteed aan kanotechnieken zodat het rechtuit varen en snel bochten draaien. Verder de baltechniek, gooien en vangen. De training eindigt natuurlijk met een partijtje polo. Natuurlijk wordt er ook veel op conditie getraind, kanopolo is tenslotte een zeer intensieve sport. De volwassenen trainen op woensdagavond en zondagmorgen, de jeugd op maandagavond. Kom eens kijken!

Ook trainen poloërs in de zaal en buiten op diverse onderdelen zoals conditie, kracht, teamspirit, speltechniek en balvaardigheid. In het voorjaar en zomer vinden de meeste wedstrijden (landelijke competitie en toernooien) plaats. Het DKV-hoofdklasse team behoorde jarenlang tot de internationale top van het kanopolo. De recreantenpoloërs spelen wedstrijden in de beginnersklasse.

[IMAGE]

Kanopolo - het spel

Kanopolo is een teamsport waarbij twee partijen van elk vijf spelers zoveel mogelijk doelpunten proberen te maken. Alle spelers zitten in een zeer kleine, wendbare kano en dragen verplicht beschermende uitrusting zoals een zwemvest en een helm.

Een veld meet 23 bij 35 meter. Dankzij dit kleine veld kan de verdediging snel in een aanval overgaan en andersom. Het doel is een rechthoek van 1 bij 1,5 meter dat 2 meter boven het water hangt en wordt bewaakt door een keeper die zijn peddel in de lucht steekt om de bal tegen te houden. In de aanval mag de keeper actief meevaren.

Wedstrijden

Een wedstrijd duurt twee keer tien minuten, wat inhoudt dat het spelletje snel gespeeld moet worden en je altijd zeer intensief bezig bent. De aanvallende partij probeert de bal rond te spelen zonder dat de tegenstander hem afpakt en probeert de verdediging van de tegenstander weg te varen zodat er een mogelijkheid ontstaat om te scoren. In de verdediging moet je er natuurlijk voor zorgen dat de tegenpartij geen goede scoringskans krijgt en dat de bal veroverd wordt.

Eskimoteren

Kunnen eskimoteren (zonder uit te stappen in een omgeslagen kano overeind komen) is in deze tak van sport van groot belang. De bal wordt gegooid met de hand of de peddel en degene die de bal in de hand heeft mag omgegooid worden.