Toervaren

Ben je graag buiten én op het water? Hou je van vrijheid, sportiviteit en gezelligheid? Dan is kanovaren iets voor jou!

Binnen de Deventer Kano Vereniging is er een actieve toergroep. Je vaart als recreant, meestal individueel of in verenigingsverband, met je kano of kajak door mooie waterrijke gebieden, over plassen en meren of door het prachtige Nederlandse rivierenlandschap. Maar ook op zee als je zover bent.

Speciaal voor jou en je mede recreanten organiseert de “Toercommissie” regelmatig toertochten door binnen- en buitenland. De toertochten worden gepubliceerd in de toerkalender van ons digitale clubblad KAJAK en in de agenda op deze website. De lengte van de toertochten kan in doorsnee variëren van 15 km per dagtocht tot zo’n 50 km.

Net als bij andere buitensporten willen ook kanovaarders vaak de grenzen van hun kunnen verleggen. Gelukkig is daar bij de vereniging alle begrip voor en wordt er veel waarde gehecht aan het veilig uitoefenen van vaar- en reddingstechnieken. Reddingstechnieken  worden, voorafgaande aan het kanoseizoen, beoefend in het zwembad.

Vanaf eind maart tot eind oktober (zomertijd) kun je elke woensdagavond op de IJssel varen.
Je kunt dan werken aan je conditie, je bootgevoel en allerhande kanotechnieken. Hierdoor raak je vertrouwd met het varen op een rivier met binnenvaartschepen, motorjachten en waterscooters.

Wij zijn een vereniging die volledig draait met vrijwilligers.
Naast alle activiteiten voor de kanovereniging, hebben de meesten van ons een drukke baan. Kanovaren is ontspanning.

Redenen genoeg om gewoon eens een proeftochtje in een kano of kajak te maken! Leren kanovaren kan tijdens de training of tijdens een cursus “basisvaardigheden kanoën”. Heb je geen eigen kano? Geen probleem, je kunt gebruik maken van een vereniging kano.

Vaarregels

Om het varen voor iedereen zo veilig en aangenaam mogelijk te maken, heeft iedereen zich te houden aan een aantal bepaalde (vaar)regels. Een goede uitleg over vaarregels staat op de website: kanovaarregels

Gratis downloaden vanaf deze website voor eigen gebruik is gewoon toegestaan. Ook op onderstaande website is veel informatie te vinden: varen doe je samen

Uitrusting

Het is van groot belang dat je een goede uitrusting hebt tijdens het kanovaren en je jezelf goed voorbereid op de verschillende (weers)omstandigheden. Hieronder zijn een aantal PDF bestanden te lezen en downloaden, die je meer inzicht en informatie geven over een goede kano-uitrusting.

Paklijst toertochten
Tips voor winterse omstandigheden
Reddingsvesten

Wat staat er in de planning