Koningsspelen clinic afgelast.

Vanuit veiligheidsoverwegingen en in overleg met de betreffende basisschool is op donderdag ochtend 11 april 20919 besloten de koningsspelen clinic voor groep 7a die voor 12 april gepland stond toch af te blazen. Het spijt ons enorm maar de veiligheid van de kinderen moet voorop staan.

Met de verwachting van 9 graden en een wind O tot NO 3 is het fris. De watertemperatuur van de IJssel is ook behoorlijk laag. Met deze gegevens en de kans (en ervaring) dat een of meer van de kinderen zal omgaan is in overleg met de school besloten het niet door te laten gaan.

Een kinderlichaam is relatief klein en daardoor sneller afgekoeld. Koud water levert bij onervaren zwemmers versnelde kramp en een schrikreactie ("gasp") op die de kans op verdrinking (in het ergste geval) vergroot. Ervaren kanovaarders kunnen zich er op kleden en een aantal van ons is gewend in koud water te zwemmen.

Het is natuurlijk voor de kinderen een enorme teleurstelling. Er is voorgesteld om op een ander moment de clinic door te laten gaan. Over een aantal weken is het water verder opgewarmd en het weer ook warmer. Een eventuele nieuwe datum voor de clinic hangt van de school af. Ik hoop dat er voldoende mensen dan ook kunnen en willen begeleiden.

Wil je meer weten over de effecten van koud water op een ongewend lichaam lees dan over koudeschok.

Nadere info:

Paul van der Lee